Arbetskläder - en fråga om jämställdhet?

Under snart 2 års tid har jag arbetat som förskollärare. Under lika lång tid har jag och mina kollegor gång på gång tagit upp frågan om arbetskläder.
 
I min lärarroll ska jag vara med och upptäcka världen tillsammans med barnen. Tillsammans ser vi på saker med nya ögon, vi är nyfikna på saker, vi ställer frågor och klurar ut svar. Detta upptäckande kan ske överallt.
En gång kanske barnen har hittat något spännande i den där gyttjepölen ute på gården som vi undersöker tillsammans. En annan gång är där något konstigt under soffan - tillsammans med all grus och damm, som det är helt tvunget att vi måste titta på. Kanske är det så att barnen vill se hur man får vattnet att skvätta som mest? Eller hur många gånger man kan rusa genom vattenpölen innan vattnet tar slut? Kanske de har hittat en alldeles speciell snigel, där inne längst under alla blöta grenar i buskarna. Allt det där plus lite - det är bara fantasin som sätter gränser för vårt utforskande.
 
Men om man tänker på vad det krävs rent klädesmässigt i de här situationern. Inomhus behöver jag ha kläder där jag kan röra mig ordentligt, det ska inte vara för urringat eller för kort, allting ska vara helt och rent. Jag är ju trots allt i en lärarroll där jag vill presentera mitt yrke på bästa sätt.
Utomhus då, där är det verkligen kläder efter väder. Det behövs slitstarka kläder, de ska tåla att vi är ute några timmar om dagen, i ur och skur. 
Kläderna behöver även tvättas ganska ofta - efter några nysningar över tröjan känns den inte längre så aktuell att bära dagen efter.
 
Men när vi drivit denna fråga får vi alltid samma svar - budgeten är för stram.
 
Men då slog det mig. Är arbetskläder en jämställdhetsfråga? Om vi tittar på mansdominerade yrken; Vem ifrågasätter att en snickare får arbetskläder? Eller en svetsare? Elektriker? Målare? Vaktmästare? Listan kan göras lång. Jag kommer att fortsätta driva frågan om arbetskläder i förskolan. Nu hoppas vi på ändring.

Kommentarer:

1 B2:

Heja heja! Jag tror på dig <3

Svar: Tack! :D
superfroken.blogg.se

Kommentera här: