En skev verklighet

Vi satt i soffan, min syster och jag, då den här reklamen dök upp;
 
 
Då sa min syster; Men sådär är det ju inte.
Det är inte sällan som media framställer en ganska skev bild av verkligheten och här är återigen ett exempel.
 
För det första så har denna lärare och skolsköterska möjligheten att vara två personal tillsammans med ett barn. Sen berättar den lilla flickan om sin kompis som råkade kissa på sig och därför fick gå hem tidigare. Vidare uppmanar läraren henne att berätta om vad de lekt om gjorde att de krockat.
 
Anledningen till att jag tycker att den här reklamen visar en skev bild är främst på grund av att de här visar en lärare som är med eleven inne hos skolsköterskan. De är alltså två pedagoger med ett barn. Under mina drygt två år på förskola kan jag intyga att tillfällen då kunnat vara två i lugn och ro med ett barn kan räknas på en hand. 
 
Varför visas då denna bild av skolan upp i media? Jo för att verkligheten skrämmer oss.
 
Det vi inte ser är de stressade lärarna som kämpar för att vara alla till lags. Som vänder ut och in på sig själva för att finnas där för varje enskild individ, för att alla barn och elever ska känna trygghet, glädje och alltid ha en famn att komma till. Vi ser inte vad som händer utanför skolsköterskans trygga rum. Där någon annan pedagog troligtvis lämnats själv med en stor barngrupp. Tanken om vad som skulle hända om någon mer skulle göra sig illa vill vi inte ens tänka på. Men bilden i reklamen är den som syns, den som lärare tvingas att konfrontera om och om igen. Men vad hade hänt om den sanna bilden hade visats oftare? Jo det hade troligtvis blivit ramaskri - hujedamej.
 
 

Kommentarer:

1 Mams:

Delar på facebook, tycker det var så bra skrivet!

Svar: Ja gör du så!
superfroken.blogg.se

Kommentera här: