Gårdagens Ord. Framtidens sår.

 
Det här läser jag varje morgon när jag äter frukost. Den gör att jag känner mig glad och peppad inför dagen. Så stor inverkan det skrivna ordet har på oss egentligen.
 
Men så tänker jag på de personer som varje dag får utstå hat, hot och glåpord. Allt från personer i offentligheten som står för vad de tycker, till 13-åringen i sjunde klass. Såg för en tid sen ett reportage om unga och internet, där de intervjuade barn från sjunde klass. Barnen hade fått kommentarer som "du borde dö", "det hade varit bättre för alla om du tagit självmord" och "alla hatar dig". Kommentarer från anonymen personer skyddade bakom skärmen. Det är BARN som får utstå det här. Det är helt sjukt. 
 
Det är så viktigt att vi alla vågar stå upp mot näthatet. Precis som jag hoppas att du säger till om ett barn får elaka kommentarer på gatan, så hoppas jag att vi alla säger till även när det händer på internet. 
 
Det är kanske inte alltid det lättaste, eller det mest bekväma att göra, men det är nödvändigt. Vi behöver sätta ner foten. Vi behöver säga ifrån. Det kan räcka med ett "det där är inte okej". Vi måste ta kampen för de som själva inte orkar. Vi måste visa att vi bryr oss - både ute på gatorna och på internet. Ingen ska behöva ta emot sånt här. Ingen ska behöva känna sig ensam. Det är dags att vi stöttar varandra och visa att vi bryr oss - på riktigt. 

Kommentarer:

1 Mams:

Verkligen dags!!!

Kommentera här: