I blickfånget.

Fick hem Skånskan i brevlådan häromdagen. På första sidan så ser jag det här;
 
 
Det här är alltså vad jag möts av på framsidan; Tvätt togs som gisslan. 
Jag får alltså läsa om ett grannbråk i Kävlinge, där en person tvättat på fel tvättid. Då fick grannen nog och tog tvätten som gisslan. Ni kan läsa artiklen här.
 
Samtidigt så vet jag att:
Hundratals personer dör i sin flykt på medelhavet. Men när jag ville läsa mer om det och hur situationen utvecklar sig, då har jag svårt att hitta artiklar. Vad händer med de människor som överlever? Jag hörde att endast 500 får stanna och resten skickas tillbaka. Men jag kan inte hitta artiklar som bekräftar det.
• IS för en tid sen (artiklen publicerades 10april), tog 50 civilia i gisslan. Inte heller här kan jag hitta någon form av uppföljning, eller vad som har hänt sedan dess.
• Det nu har fastställts att två civilia personer som al-Qaida hade som gisslan dödats i en amerikansk antiterrorattack i januari. 
 
Den här listan kan göras väldigt lång. Runt om i världen flyr människor, människor hålls i gisslan, dödas och torteras. Men vad finns i vårt blickfång? Jo, jag får se om tvätt som togs som gisslan.
Jag tänker att det kanske blir så här för att trösta oss. För när en nyhet som denna får plats på framsidan så känns världen inte så farlig längre. 
 
Hur tänker ni? Vad är anledningen till att detta hamnar på framsidan medan människor som omkommer i flyktingkatastrofen knappt får en notis på utrikessidorna?

 
 
 

Kommentarer:

1 Jessie:

Jag håller med dig om att det blir väldigt snedvridet och att det inte representerar vad som är viktigt att prata om. Men samtidigt tror jag att tidningarna inte alls fått så många läsare och prenumeranter om den fylldes med det som egentligen är viktigast/hemskast i världen. För då hade tidningarna blivit mörka och hemska rakt igenom. Då tror jag att ännu fler hade slagit ifrån sig vad som händer runt om i världen - för att själv inte drunkna i det. Och så tror jag att andra tappat hoppet. Dock är väl en kidnappad tvätt inte så rimligt att läsa om. Men jag tror att mindre viktiga lokala nyheter och riksnyheter behövs. Och i relation till den kidnappade tvätten så blir kanske de flickor som Boko Haram kidnappat mer verkliga - det känns ju ännu hemskare när det som kidnappas i vår närhet är en tvätt. Men jag håller samtidigt absolut med, var tar den grävande och informativa journalistiken vägen? Jag tror att den kommer att bli ännu mer frånvarande tills dess att dagstidningarna lärt sig hantera internets möjligheter, de kan inte längre tävla om att vara snabbast - nu måste de nog vinkla om och erbjuda riktig journalistik som gräver och ger oss matigare information än den vi finner i Aftonbladets app. Jag tror att det kan bli så att vi kommer att finna grävande artiklar i magasin istället. För att om journalisterna ska kunna gräva måste de få betalt att göra det jobbet och då måste vi vara villiga och betala.
Här finns t.ex. en tidning som är en reportagetidning, kanske mer om människor o möten än dagsaktuella händelser tror jag. Har inte läst den. Men den hade du kanske tyckt om. Här -> http://tidningenrepublic.se/om-republic

Kommentera här: