Den svenska dubbelmoralen.

Sitter i soffan med en glas oboy i handen. På tv:n visas nyhetsmorgon. En kort stund tar de upp Sveriges vapenexport. Tillsammans med programledarna förfasas jag över att vi exporterar vapen till länder med diktatur, länder med dödsstraff och som har lagar som man inte tror är sanna.
 
Jag vänder mig till sambon som säger; Det handlar om pergar. Jag tror att de flesta svenskar hade sagt att man ska fortsätta exportera vapen om det gynnar oss och vår ekonomi. Hur sjukt det än är.
 
Sverige och dess förbannade dubbelmoral. Ena sekunden så protesterar vi mot hur länder behandlar sin befolkning, hur människor avrättas och torteras. I nästa sekund exporterar vi vapen för glatta livet.
 
När ska vi se att vårt agerande gynnar det som pågår i dessa länder? Kanske är det någon som då tänker att "om inte vi säljer vapen till dem så lär de få tag på det någon annanstans". Ungefär lika korkat som när vuxna människor köper ut sprit till ungdomar... Ja de kanske får tag på de någon annanstans. Men om vi alla hade tagit ett krafttag mot det här, så kanske vi kan få stopp på det - eller åtminstone försvåra processen. 
 
Jag vill i alla fall leva i ett samhälle som vi kan försvara. När våra barn växer upp så vill jag kunna säga att vi tog ställning. Jag vill inte höra frågan: Vad fan höll ni på med egentligen?

Kommentarer:

1 Mams:

Du kanske ska g in i politiken?!

Svar: Det hade varit intressant!
superfroken.blogg.se

Kommentera här: