Snygg eller stark?

Nytt år, nya möjligheter. Såhär efter nyår haglar nyårslöften - en stor del av dem involverar hälsa och träning. Det är alltså inte helt förvånande att tv vid den här tiden på året svämmar över med reklamer om viktminskning. Få gånger ser man så många reklamer om det, rea på olika viktminskningshistorier, på sportkläder, gymkort, ja du förstår min poäng.
 
Men när jag satt där i soffan (läs; halvlåg som en säck potatis) häromkvällen så slog det mig, varenda person jag såg i de där reklamerna vände sig till kvinnor. Det var kvinnor som skulle börja äta nyttigare, de skulle träna sig slankare och gud nåde dem om de fanns några extra kilon på deras kroppar. Reklamerna som följde innehöll repliker som "Har du fått några extra kilon nu över jul?", "Är det här kroppen du drömmer om [Bild visas på pinnsmal troligtvis photoshopad modell] Ja, självklart gör du det!",  "Är det dags att bli smal och snygg igen?"
 
Vadå smal och snygg?! Ärligt talat, va fan är det. Jag blir trött på att alla dessa reklamer riktas mot att man ska vara smal, ha ett modell liknande utseende och vara snygg för omvärlden. Under den kvällen kunde jag endast urskilja en reklam som faktiskt inriktade sig på hälsan istället för utseendet. Och vet ni? Föga förvånande var att i den reklam som riktade sig mot hälsa, då kom männen fram.
 
Det här visar hur vrickat många ser på hälsa och träning. Eller framför allt vilket vridet förhållningssätt media visar upp av träning. Man ska inte träna för att må bra, eller för att ha en sund, stark och frisk kropp. Man ska uppenbarligen träna för att vara snygg - om man är kvinna vill säga.
 
Jag älskar att träna. Jag tycker om att röra på mig och äta bra mat. Men när jag tränade som mest var det för att jag gillade känslan av att vara stark, att ha en kropp som var stark. Målbilden jag hade var att kunna komma upp på hästryggen igen trots min fotskada för några år sedan. Nu efter min ryggskada så finns den där målbilden kvar - om än betydligt mer avlägsen. Men det känns bra att den finns där, som en morot och piska. En vacker dag kommer jag rida igen, och vara glad för att jag tränade för att bli stark och frisk.
 
Om ni vill läsa om en fitnesszilla som inspirerar mig, läs Elaine Eksvärds blogg. Hon har en sund inställning till det där med träning och är en stor inspirationskälla.

Kommentarer:

1 Malin:

Bra skrivet, huvudet på spiken!

Svar: Tack! Vad glad jag blir :)
superfroken.blogg.se

Kommentera här: